Rattfyllerister - bland det värsta jag vet

2010-01-27 @ 11:22:48  •  Kommentarer (2)  •   •  Permalink  •  Vardag  •  Trackbacks ()  • 

Kikade på ett inslag om dett på Åland 24 där programledaren diskuterade ämnet "Rattfylleriet på Åland" med de två poliserna Eva Fellman (en av de bästa poliserna jag har träffat) och Nina Rasmus. Alkoholen har blivit en del av vardagen är något som de kommer fram till flera gånger. Detta är enligt mig hemskt! När de allt oftare "tar fast" personer som blåser 2-3 ‰ blir man rädd... eller åtminstone jag, för jag tänker i de banorna att dom kan ju inte få fast alla som kör grovt berusade, alltså: --> Det totala antalet måste vara rätt stort, vilket  gör mig väldigt orolig.

Här kan man se inslaget: http://www.nyan.ax/aland24/?play=1349

Även om jag inte bor kvar hemma på Åland så känner jag mig ändå illa berörd. För jag är inte så naiv att jag tror att trenden bara finns där. Nej jag väntar bara tills man får läsa om samma sak här i den fasta delen av landet... Och nog kan man redan se tendenser genom att följa vad som händer på Polisens egen hemsida http://poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/index_sve.

Inställningen generellt hos människor - och då inte bara hos de som dricker - utan hos alla måste ändras! Att ställa en polis i varje gatukorsning skulle inte ens råda på alla som kör onyktra. Nej som sagt inställningen måste ändras! Det borde vara lika självklart för varje individ att om man har druckit skall man inte köra bil (vid konsumtion över större än en mellis), som att mjölken är vit.


Kommentarer

Postat av: LP

När jag gjorde ett arbete i högstadie om missbruk så sto det i en broschyr att man räknade med att 1/3 till 1/2 av de chaufförer man möter på vägen är påverkade av något. Det är ju nu nästan 10 år sedan och jag tror inte utvecklingen går åt det bättre hållet

2010-01-27 @ 14:59:10

Postat av: Catta

Nä, det är skrämmande och jag tror inte heller att det har förbättrats något. Tyvärr!

2010-01-27 @ 16:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback